Total Pageviews

Thursday, March 15, 2012

My PhD Journey (Part 4) - TE901

This was also written in February, 2010

Salam everyone! This part adalah sambungan daripada part yang lepas, about courses that I took during my 1st semester. 

Untuk kelas TE901 pulak nama panjang dia Proseminar in Curriculum, Instruction, and Teacher Education. Nama macam simple je bunyiknya tapi requirements nya masyaallah!! Tuhan saja yang tahu. Faculty namanya Dr. Peter Youngs. An extremely nice guy in his late 40’s. Masalah dia ni, dia cakap macam bullet train and monotonous pulak tu! Selalunya bila dia berhenti cakap kita orang suma terpinga-pinga sebab tak tau dia tanya soalan ke or he was merely making a statement. Ha..ha..I ingat I je yang confuse macam tu. Tapi bila sembang ngan kawan-kawan omputih tu rupa-rupanya dia orang pun selalunya confuse jugak! 

Kelas ni start dengan discussion pasal education scenario in the US start dari 1800 sampai la sekarang. So keluar la asal usul sekolah dia yang start dengan republicans, protestants, catholic ..with conventional curriculum..Aristotle, Socrates, Plato… bla..bla...then immigrants flooding in, dia orang start establish public schools, zaman Horace Mann fighting for equality in education, school as a tool to unite the people, to Americanize the immigrants.

Then masuk zaman progressive education yang promote modern sets of curriculum, to prepare youth for job market, vocationalization, etc. Masa tu curriculum jadi rojak. Public schools offered subjects yang complex macam English literature hinggakan subject macam hobbies (fishing, landscaping, fashion designing). Lepas tu public criticized cakap public school’s curriculum had been watered down, dah tak mencabar, jadi mediocre, tak de quality. Bila Russia launched Sputnik, orang US dah gelabah. Semua blame the education system. So, keluar la report Nation At Risk. It was actually a public pressure suruh rombak curriculum.

Then group-group sociologists macam Dewey, Thorndike, Rury, Cohen ni pun tak habis-habis la dok promote theory masing-masing. Keluar la teori-teori reproduction, resistance, critical, functionalism, existentialism, etc…with their own beliefs, their own arguments. Yang lecehnya kita kena tau tiap-tiap satu ni, apa yang dia sokong, apa yang dia bangkang. Kadang-kadang tu ada overlapping pulak among the groups. Payah betul nak ingat satu-satu. Final paper soalan ni jugak yang keluar! Dah habih belajar pasal tu, dia masuk pulak US education policies yang ada sekarang dari zaman Clinton, Bush, sampai Obama. Belajar la benda-benda macam charter schools, magnet schools, school vouchers, No Child Left Behind (NCLB), etc. Budak-budak mat salleh tu ok la pasal dah belajar sejarah US, tapi international students terpaksa la terkejar-kejar. Kalau tak ketinggalan hogwart express la jawabnyer ..
                            (Dr.Youngs yang pakai dok kat tengah2 tu..)

Tapi yang bagusnya si Peter ni faham masalah kita orang. Dia siap buat extra class untuk international students to brief us on US education system. Kalau masa discussion dalam kelas pun hujung-hujung dia akan tanya, ada tak similarities or differences tentang apa yang berlaku kat US dengan education system di negara masing-masing. Masa tu kita orang pun ada peluang la nak bercakap. International students yang ada dalam kelas tu dari Pakistan, China, Chile, Israel & Malaysia. Peter ni sebenarnya lahir kat Korea tapi lepas tu family dia pindah balik ke US. Dia pun supervise ramai international students. So dia macam ada open sikit la. Tak macam lecturers yang tak pernah involve dengan bangsa lain, dia orang ni kurang sensitive pasal ni. Dia main langgar je discuss pasal US, tak peduli pun kami yang tak faham hujung pangkal.

Educational issues yang dibincangkan kat sini sebenarnya  lebih kurang sama je. Teacher quality, access to quality education, inequality, segregation (black community & Latinos), curriculum, standardized exam, etc. Cuma yang bezanya kat sini school council/school board dia lebih banyak authority. Dia orang yang lantik principal, and pilih cikgu. Dia orang decide on the curriculum. Duit dia orang handle sendiri. Monitoring is done by the District Office. Federal government paling sikit power.  So macam terbalik la dengan system kita. Tu yang kadang-kadang susah nak relate tu.

Satu yang I perasan  menarik is the way we define democracy and equality. Kat Malaysia bila cakap pasal demokrasi, kita cakap pasal freedom. Semua bangsa diberi kebebasan untuk belajar di sekolah dia sendiri. Ada sekolah Melayu, sekolah Cina, sekolah Tamil, sekolah Orang Asli. Kalau suruh tutup and suruh semua masuk sekolah kebangsaan semua bising, meletup, macam nak berperang. Tapi kat sini bila cakap pasal democracy and equality, the blacks and Latinos tak nak sekolah asing-asing. Dia nak anak-anak dia masuk sekolah yang sama dengan anak orang putih. Kalau ada la sekolah yang tak terima anak dia masuk, siap bawak ke court. So, orang putih yang tak suka anak dia campur ngan the blacks akan hantar anak dia ke private schools or home-schooling. And lagi satu yang lain sikit, while our civic education focuses more on our similarities (Malay, Chinese & Indian) to promote unity, civic education dia orang highlights ciri-ciri orang Amerika based on budaya orang putih. What makes them different from African American, Latinos and Hispanics.  Ironic sungguh. Kononnya  dia promote freedom and democracy, tapi racism is still a huge issue here.

               Apa-apa pun kelas ni memang inspiring, sebab lecturernya bagus, I pun dah jatuh cinta dengan sociology. Memang berhasrat nak ambik satu lagi kelas sociology as an elective dalam semester lain kalau ada peluang.

Okey friends. Sekian saja buat kali ni. Assalamualaikum ..

No comments:

Post a Comment